Blogger Widgets

Monday, 14 May 2012

CIRI-CIRI SEKOLAH PONDOK

Sistem pondok bermula dari Patani yang terletak di utara Semenanjung dan pada ketika itu ulama tersohornya dikenali sebagai Syeikh Daud al-Fatani. Manakala sistem pendidikan pondok di Tanah Melayu bermula sejak awal kurun ke-19 atau akhir kurun ke-18 dengan pengaruh yang di bawa oleh patani, Sumatera, Jawa dan Acheh. Kaedah pembelajaran pada ketika itu mengikut kaedah yang dijalankan di Masjidil Haram di Mekah. Namun pendidikan tidak formal di Tanah Melayu dipercayai telah berkembang bersama – sama dengan penyebaran agama Islam pada abad 14. Pedagang – pedagang Arab Islam telah menyebarkan ilmu ke kawasan Asia Tenggara dan merupakan pelopor usaha pendidikan tidak formal dengan cara membina sekolah – sekolah pondok terutamanya di Negeri perlis, Kedah, Terengganu, Kelantan dan Brunei.
Pada mulanya pondok didirikan adalah untuk dijadikan satu tempat beribadat. Pengajian agama biasanya diadakan di surau ayau masjid pada waktu malam dengan di hadiri oleh orang dewasa lelaki dan perempuan. Oleh itu, pondok didirikan atas usaha alim ulama dan masyarakat tempatan sebagai satu sistem pengajian yang lebih teratur. Pondok didirikan berhampiran rumah tuan guru dan dikekelilingi dengan asrama pelajar. Lokasi pondok sering ditemui di kawasan berhampiran pantai dan sungai dan kebiasaannya dibina daripada papan dan daun nipah atau rumbia. Kemudahan kelas hanya terdiri daripada papan dan qalam manakala meja dan bangku pula dibuat sendiri oleh para pelajar. Selain menuntut ilmu, para pelajar akan menjalankan kerja seperti bertani, menangkap ikan, mencari kayu api, mengangkat air bagi membantu tuan guru menyara kehidupan mereka. Kurikulum pondok ini lebih kepada pembelajaran tidak formal. Para pelajar akan diajar ilmu Fiqah, Tauhid dan al-Quran dan kaedah pembelajaran yang digunakan lebih kepada kaedah hafalan. Buku – buku rujukan terdiri daripada kitab – kitab al-Quran, Hadis, Fiqah, Tauhid dan Tasawuf. Pelajaran diadakan pada waktu subuh, petang dan malam. Pengajian di pondok ini tidak menetapkan bayaran yuran tetapi pelajar dari keluarga berada digalakkan menghulurkan bantuan dan derma manakala pelajar yang kurang mampu boleh membawa buah tangan seperti beras, pakaian untuk guru sebagai penghormatan.
Perkembangan pengajian pondok di TM, Kelantan dipercayai di antara negeri yang terawal mewujudkan sistem pondok dan pondok pertama yang didirikan di Kelantan ialah Pondok Tok Pulai Chodong pada tahun 1820 oleh Tuan Guru Haji Abdul samad bin Abdullah. Pada sekitar tahun 1900, pendidikan pondok mendapat persaingan dari sekolah berbentuk sekular yang di taja oleh British di mana British menyatakan sekolah pondok adalah primitif kerana mata pelajarannya tidak sama dengan sekolah Inggeris. Walau bagaimanapun, usaha British tidak begitu berjaya. Pada tahun 1909 sehingga Perang Dunia Kedua sistem pengajian pondok berkembang pesat dan antara tahun 1910 hingga 1945  boleh dikatakan zaman keemasan dalam perkembangan pengajian pondok dan turut melahirkan ulama – ulama terkenal.  Walaupun sistem pondok masih mendpat sambutan dalam tahun1950-1970an, hakikatnya selepas tahun 1945, ia merupakan zaman kemalapan selepas kedatangan Jepun. Keadaan ini berterusan  hingga negara mencapai kemerdekaan.
            Perubahan – perubahan dalam perkembangan pendidikan Islam juga merupakan sebab utama yang membawa ke[ada kemunduran institusi pondok. Ini kerana pada masa itu telah muncul sekolah – sekolah Agama (Arab) Majlis Agama Islam yang menggunakan bahasa Arab sebagai bahasa pengantar yang lebih teratur dan selesa.
Pendidikan pondok banyak memberi sumbangan kepada sisitem pendidikan di Malaysia antaranya ialah sejarah pendidikan Islam di Malaysia yang berkembang pesat dan terkenal serta melahirkan ulama – ulama yang berwibawa seperti tokoh Syed Muhammad bin Zainal (Terengganu), Tuk Kenali (Kelantan) dan Haji Muhammad Taib Mufti (Kedah). Contohnya seperti di Kelantan, para pemimpin negeri atau peringkat kawasan kebanyakkan pemimpin dari para ahli ulama. Maka dengan ini penerapan nilai murni dapat diterapkan kepada rakyatnya. Seterusnya pengajian ini juga dapat melahirkan para pelajar yang berakhlak mulia dan berdisiplin dalam kehidupan seharian. Selain itu ia juga telah melahirkan ramai cerdik pandai yang terkenal di rantau ini serta dapat membimbing masyarakat setempat.







No comments:

Post a Comment