Pengertian
pendidikan (education) sentiasa berubah mengikut perubahan zaman, tujuan dan
tugasnya. ‘Education’ berasal daripada dua perkataan Latin iaitu educare
(latihan) dan educere (didikan). Maksud didikan lebih menjerumus tentang
komponen akliah atau intelek dan matlamatnya adalah kepada pembinaan pemikiran
yang bijaksana dan rasional serta pembinaan jiwa manusia yang murni. Manakala
latihan pula berfokuskan kepada gerakalaku perbuatan dan bermatlamatkan
pembentukan kemahiran motor atau gerakan seperti melakukan sebarang kerja atau
aktiviti.
Konsep
didikan adalah meluas di mana didikan menzahirkan keupayaan diri atau ‘to lead
out’. Dalam erti kata lain, didikan menekankan pembelajaran untuk membina
manusia mencapai tahap sedar-kendiri tentang kewujudan diri dalam hubungan
makhluk – makhluk lain, alam dan Maha Pencipta. Latihan pula berkonsepkan ‘to
train’ mengikut keperluan harian manusia seperti keperluan hidup, keperluan
sosial, pembangunan ekonomi dan sebagainya.
Ciri –
ciri didikan lebih kepada proses pembelajaran tidak ada akhirnya kerana ia
merupakan pembelajaran untuk pebelajaran ataupun pembelajaran untuk menambah
ilmu dan kebijaksanaan (learning for the sake of learning). Bagi didikan
hasilnya tidak dapat dilihat secara eksplisit sebaliknya dapat dilihat secara
implisit (dalaman). Proses pendidikan lebih kepada proses jangka panjang dan
tidak ada batas sempadan. Didikan juga bersifat normatif di mana konsepnya
lebih ideal dan menyeluruh tentang manusia terdidik. Selain itu didikan juga
bersifat bukan instrumental. Didikan mengutamakan pendekatan pemusatan individu
dan berpegang kepada pengukuhan kemanusiaan iaitu membina manusia yang bakal
rasional, sedar kendiri, berperibadi sejajar sebagai taraf manusia, melebihi
haiwan, tumbuhan dan makhluk lain.
Ciri –
ciri latihan pula adalah proses pembelajaran yang akan berakhir apabila
kemahiran yang diharapkan tercapai. Berteraskan kandungan dan menganggap
manusia sebagai ‘tin kosong’ yang perlu diisi (to fill a bucket) dengan
berbagai pengetahuan sama ada relevan atau tidak. Pembelajaran pelbagai perkara
adalah penting atas alasan dirasakan penting untuk dipelajari. Bagi latihan
hasilnya dapat dilihat secara eksplisit dan proses pembelajaran latihan lebih
kepada proses jangka pendek. Latihan bersifat tidak normatif kerana terpengaruh
dengan aspek sosialisasi iaitu penyedaran manusia untuk memainkan peranan
sebagai peserta dalam masyarakat. Latihan juga bersifat instrumental iaitu
pembelajaran merupakan cara bagi mendapatkan sesuatu keperluan seperti
keperluan ekonomi, sosial, dan politik. Latihan juga mengutamakan pendidikan
yang relevan dan pragmatik demi kemandirian (survival) manusia di dalam
masyarakat atau pendidikan untuk sesuatu fungsi dan untuk manusia berfungsi.
Contoh
situasi didikan ialah apabila seseorang guru telah mengajar sesuatu mata
pelajaran seperti sains dengan tujuan untuk memenuhi keperluan sesuatu
pekerjaan, di samping itu guru juga mengajar perkara lain seperti nilai murni
yang dapat membantu perkembangan pelajar sebagai seorang individu. Manakala
bagi situasi latihan pula, seseorang guru mengajar sesuatu mata pelajaran hanya
untuk memenuhi keperluan sesuatu pekerjaan sahaja.
No comments:
Post a Comment