Setelah tentera Jepun menyerah kalah, Tanah Melayu
dikembalikan kepada pemerintahan British pada Ogos 1945. Antara tempoh 1946
hingga 1957, iaitu sebelum Tanah Melayu mencapai kemerdekaan terdapat beberapa
perubahan dalam sistem pendidikan di Tanah Melayu. Perubahan – perubahan yang
berlaku dalam tempoh tersebut disifatkan sebagai pembinaan semula sistem
pendidikan ke arah menyatupadukan rakyat yang berbilang kaum di Tanah Melayu
ini. Sepanjang tempoh tersebut wujudlah beberapa rancangan dan laporan yang mengandungi
cadangan – cadangan bagi memperbaiki sistem pendidikan di Tanah Melayu.
Antaranya ialah Rancangan Cheeseman, Laporan Barnes, dan Laporan Fenn-Wu
Rancangan Cheeseman merupakan
perubahan pertama yang dilakukan untuk polisi pendidikan di bawah pentadbiran
Malayan Union. Objektif polisi pendidikan baru ini adalah untuk membina semula
sistem pendidikan demi menjamin setiap jenis sistem persekolahan dapat
dikembangkan dengan sepenuhnya. Oleh itu beberapa cadangan telah dinyatakan
dalam Rancangan Cheeseman ini seperti
1) tempat percuma diberikan kepada kanak – kanak
yang menghadiri sekolah vernakular diperingkat sekolah rendah,
2) Bahasa Inggeris
diajar di sekolah rendah
3) Penubuhan 2 jenis
sekolah menengah
4) Perlaksanaan secara
penuh Laporan Pelajaran 1938 mengenai pendidikan vokasional
Walaubagaimanapun
di bawah rancangan ini, tidak ada rancangan yang berkaitan memupuk integrasi
sosial untuk pelbagai kaum. Rancangan ini gagal kerana ia lebih memberi tumpuan
kepada peringkat sekolah rendah sahaja dan mengutamakan Bahasa Inggeris sebagai
bahasa pengantar di semua sekolah di Tanah Melayu.
Desakan orang melayu supaya sekolah
– sekolah melayu diperbaiki serta ditubuhkan peluang – peluang untuk
mendapatkan pendidikan telah mewujudkan sebuah jawatankuasa yang diketuai oleh
L.J. Barnes. Beliau merupakan Pengarah Latihan Kemasyarakatan Universiti
Oxford. Jawatankuasa Barnes berpendapat penambahbaikan sekolah vernakular
melayu tidak dapat dilaksanakan tanpa meliputi perombakan semula sistem
pendidikan secara keseluruhan. Oleh itu Laporan Barnes mencadangkan supaya
pemindahan bahasa pengantar kepada Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu bagi semua
jenis sekolah di Tanah Melayu. Manakala Bahasa Cina dan Bahasa Tamil akan
diajar secara beransur – ansur sebagai matapelajaran di sekolah kebangsaan
sahaja. Ini bermakna Laporan Barnes mencadangkan 2 bahasa pengantar iaitu
Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Cadangan – cadangan lain dalam laporan ini
termasuklah; mendirikan sekolah menengah moden, rombakan kepada kurikulum asal
dengan mengutamakan matapelajaran sains, seni perusahaan dan sains rumahtangga.
Cadangan seterusnya; mendirikan maktab perguruan berasrama untuk melatih guru –
guru yang memegang Sijil Persekolahan, menubuhkan Jemaah Nazir Persekutuan,
menubuhkan Penguasa Pelajaran Tempatan untuk menolong perkembangan pendidikan
sekolah rendah dengan memberi bantuan kewangan, serta semua sekolah rendah
kebangsaan akan memberi pendidikan percuma kepada kanak – kanak dari darjah 1
hingga darjah 6. Laporan Barnes juga mencadangkan agar murid – murid yang telah
menamatkan pelajaran di sekolah rendah boleh meneruskan pelajaran ke sekolah
menengah. Walaubagaimanapun laporan ini juga ditentang oleh semua kaum melayu,
cina dan india. Ini kerana bagi kaum melayu, mereka tidak berpuas hati dengan
pendidikan melayu tidak diberikan keedudukan yang sewajarnya dan sekolah –
sekolah menumpang di sekolah inggeris. Manakala bagi kaum cina dan india,
mereka menentang penghapusan pendidikan cina dan india kerana bagi mereka
pendidikan cina dan india merupakan satu
kebudayaan mereka.
Laporan Fenn-Wu dihasilkan rentetan
daripada penubuhan Jawatankuasa Barnes. Pada 1951, untuk mendapat pandangan
terhadap pembinaan semula sistem pendidikan Tanah Melayu daripada komuniti –
komuniti lain terutamanya masyarakat cina, Pesuruhjaya Tinggi Sir Henry Gurney
telah melantik sebuah jawatankuasa yang mengkaji pendidikan vernakular cina di
Persekutuan Tanah Melayu. Dua orang pakar yang berpengalaman dalam bidang
pendidikan cina dari luar negara telah dijemput. Mereka berdua adalah Dr. W.P
Fenn dan Dr. Wu Teh Yau. Hasil kajian laporan Fenn-Wu menunjukkan pandangan
yang berbeza dengan Laporan Barnes dimana laporan ini mencadangkan agar
kerajaan British patut memberi galakan kepada orang cina seperti memilih sistem
pendidikan yang melibatkan pengajaran ketiga – tiga bahasa iaitu bahasa melayu,
bahasa inggeris dan bahasa cina. Laporan ini juga menyatakan sistem pendidikan
hendaklah disalurkan kepada matlamat membentuk identity kebangsaan dan sekolah
iaitu menyediakan kanak – kanak supaya menempuh semua bidang kehidupan
berdasarkan latar belakang kehidupan masyarakat mereka. Menurut laporan ini
juga sebarang tindakan untuk memaksa rakyat berbilang kaum supaya belajar satu
atau dua bahasa sahaja akan menjejaskan perpaduan antara kaum. Selain itu
kerajaan juga patut menambahkan bantuan kewangan untuk pentadbiran sekolah cina
dan menubuhkan Kolej Latihan Guru dan Latihan Dalam Perkhidmatan di hujung
minggu untuk sekolah cina. Ini supaya dapat menampung kekurangan guru terlatih
di sekolah cina. Namun segala penyataan dalam Laporan Fenn-Wu ini tidak dapat
diterima terutama dari Malayan Union kerana ia tidak menguntungkan orang –
orang Melayu.
No comments:
Post a Comment