Blogger Widgets

Monday, 14 May 2012

PERUBAHAN-PERUBAHAN DLM PENDIDIKAN

Pendidikan Prasekolah
Pendidikan ini semakin penting dan berkembang dengan cepat kerana ramai ibu bapa menghantar anak – anak untuk mendapatkan pendidikan awal di sekolah tadika. Dalam tahun 1980-an telah banyak sekolah tadika yang dikelolakan oleh pihak swasta, pertubuhan awam, dan agensi kerajaan. Pihak kerajaan juga berusaha merangka dasar – dasar untuk penyeliaan, pengawalan, penyelarasan, latihan guru, perkembangan kurikulum dan meningkatkan mutu pendidikan prasekolah di Malaysia. Umumnya, penglibatan anak – anak pendidikan prasekolah ini adalah dilingkungan umur 4 hingga 6 tahun iaitu sebelum mereka memasuki ke alam persekolahan sekolah rendah. Mulai tahun 1992, Malaysia memperkenalkan pendidikan prasekolah diserap secara berperingkat – peringkat dalam sistem sekolah rendah atau pendidikan kebangsaan. Kerajaan Malaysia juga telah menguatkuasakan Akta Pendidikan 1996, Pindaan tahun 2002 iaitu berkaitan prasekolah dimana kurikulum Kebangsaan Prasekolah yang digubal oleh Kementerian Pendidikan wajib dipatuhi dan dilaksanakan oleh semua prasekolah di seluruh negara. Dewasa ini pendidikan prasekolah telah semakin giat dan berkembang pesat dijalankan di setiap sekolah kebangsaan seluruh negara.

Sekolah Satu Sesi
Sekolah Satu Sesi dicadangkan bagi mengurangkan kesesakan pelajar di sekolah. Cadangan ini membolehkan kurikulum berjalan dengan lebih berkesan, perlaksanaan aktiviti kokurikulum dapat dijalankan dengan lebih giat, cekap dan berkesan serta menggalakkan interaksi pelajar dengan pelbagai peringkat umur serta meningkatkan program – program interaksi. Di bawah sistem persekolahan satu sesi, sekolah berkenaan cuma menjalankan pembelajaran kurikulum di sesi pagi sahaja dimana tempoh persekolahan bermula dari pukul 7.30 pagi hingga 3 petang. Ini bermakna waktu interaksi pelajar dengan guru akan bertambah dan waktu penyeliaan terhadap pelajar juga akan bertambah. Selain itu pelajar mempunyai lebih ruang dan masa untuk menjalankan aktiviti kokurikulum mahupun melakukan ulangkaji pelajaran du bawah penyeliaan guru yang rapi. Penukaran sistem persekolahan 2 sesi kepada 1 sesi dilakukan oleh kerajaan pada pertengahan tahun  1994. Projek perintis sekolah 1 sesi dijalankan di 28 buah sekolah menengah di seluruh negara pada tahun 1997. Walau bagaimanapun cadangan ini telah mendapat reaksi negatif dari pelbagai pihak. Selain itu Kementerian Pendidikan menghentikan kajian keberkesanan sistem persekolahan 1 sesi ini untuk sementara waktu ekoran terdapat banyak kekurangan kemudahan dan kewangan.

Sistem Sijil Terbuka
Kementerian Pendidikan telah memperkenalkan sijil terbuka Sijil Pelajaran Malaysia dan perlaksanaan yang pertama kalinya dilaksanakan pada tahun 2000. Perlaksanaan ini merupakan satu agenda untuk memperlihatkan kecemerlangan sistem pendidikan negara. Perubahan ini sekaligus menukar sistem pendidikan yang agak tegar dan menyekat peluang atau kebebasan pelajar untuk membuat keputusan sendiri. Sistem terbuka ini lebih memberi peluang kepada pelajar untuk mengambil mata pelajaran peperiksaan mengikut kemampuan dan minat masing – masing. Dengan itu, pelajar dapat mengilap segala bakat, kebolehan dan kemahiran ke tahap yang optimum. Menerusi sistem ini juga, syarat pemberian sijil juga turut dilonggarkan dimana pelajar hanya perlu lulus Bahasa Melayu sahaja. Peperiksaan sijil terbuka ini telah memberi peluang kepada pelajar untuk memilih lima belas pilihan pengkhususan yang dirasakan sesuai dimana penawaran ini membolehkan pelajar merancang lebih awal lagi bidang pengkhususan apabila melanjutkan pelajaran ke IPTA atau IPTS. Bagaimanapun jumlah mata pelajaran yang hendak di ambil mestilah tidak kurang daripada enam iaitu wajib bagi mata pelajaran Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik, Sains, Sejarah, dan Pendidikan Islam. Selebihnya pelajar boleh memilih lebih 26 mata pelajaran efektif yang ditawarkan oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia. Melalui sistem ini juga, pelajar tidak dinilai melalui gred atau pangkat yang diperolehi sebaliknya dinilai melalui keputusan yang mereka perolehi dalam mata pelajaran pilihan.

Sistem Meritokrasi
Sistem meritokrasi dilaksanakan buat pertama kalinya pada tahun 2002 bagi menggantikan sistem kuota yang menetapkan sebanyak 55% pelajar bumiputera dan 45% untuk bukan bumiputera bagi kemasukan di IPTA. Meritokrasi bermaksud pemilihan pelajar ke IPTA berdasarkan pencapaian atau kecemerlangan akademik semata – mata. Kerajaan bercadang menghapuskan kuota dan melaksanakan sistem meritokrasi di IPTA dan membuka 10% untuk bukan bumiputera di Program Matrikulasi dan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM). Antara kesan positif sistem meritokrasi ini ialah pemilihan calon berdasarkan kemampuan dan pencapaian terbaik akan mewujudkan persaingan bebas dan akan melahirkan para graduan yang cemerlang dan berketrampilan. Selain itu meritokrasi menjadi satu mekanisme untuk menghapuskan amalan pilih kasih dan mewujudkan persaingan yang sihat. Namun perlaksanaan dasar ini akan mengakibatkan masalah kepada masyarakat Malaysia yang bersifat majmuk dan tidak setara dari segi peluang dan status sosioekonomi.

PPSMI
Pengajaran Matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris teleh diperkenalkan pada tahun 2003. Perlaksanaan dasar ini dijalankan adalah bertujuan untuk mengahsilkan pelajar yang cemerlang dan mampu menguasai bahasa Inggeris. Dasar ini perlu kerana dunia kini mengalami transformasi apabila kebanyakkan negara di dunia menggalakkan rakyatnya mempelajari bahasa asing untuk meningkatkan pengetahuan demi mencapai kemajuan. Mulai tahun tersebut, semua sekolah rendah dan menengah, Tahun Satu hingga Tingkatan Enam Bawah akan diajar subjek Matematik dan Sains dengan menggunakan Bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar. Bagi SKJ (C) pula, kedua – dua mata pelajaran ini akan diajarkan dengan bahasa Cina dan bahasa Inggeris. Malah setiap sekolah juga akan ditambah masa pengajaran bagi kedua – dua subjek tersebut.
Reformasi KBSR dan KBSM ini akan diteruskan hingga tahun 2007 dan 2008, apabila semua pelajar sekolah kebangsaan akan menjawab soalan Sains dan Matematik dengan bahasa Inggeris buat pertama kali dalam UPSR dan SPM. Manakala pelajar STPM pula aka menjawab soalan – soalan Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris mulai tahun 2004. Namun terdapat isu semasa perlaksanaan PPSMI ini dimana ada pihak yang berpendapat bahawa program reformasi ini akan menjejaskan kedudukan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama di sekolah. Selain itu prestasi pelajar turut dikuatiri akan merosot memandangkan penguasaan bahasa Inggeris di kalangan pelajar adalah lemah terutamanya pelajar yang baru masuk darjah satu. Tambahan pula ramai guru Matematik dan Sains telah membiasakan diri dengan menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar akan menghadapi masalah apabila menukar bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar. Bagaimanapun pihak kementerian mengambil langkah menganjurkan kursus dalam perkhidmatan untuk guru Matematik dan Sains bagi meningkatkan kecekapan penggajaran.
Akhirnya satu keputusan Mesyuarat Kabinet pada 8 Julai 2009 telah memutuskan bahawa dasar PPSMI akan dimansuhkan secara berperingkat mulai 2012.

No comments:

Post a Comment